پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی
عضویت در پارک
تجلی کاربرد میدانی تولید دانش‌‎بنیان در نمایشگاه هفته پژوهش امسال

مدیر مرکز توسعه کسب‌وکار پارک علم و فناوری مطرح کرد؛

تجلی کاربرد میدانی تولید دانش‌‎بنیان در نمایشگاه هفته پژوهش امسال

- 1402/09/13

سید ایمان شریعتی گفت: برای ما مهم است فضای پژوهش و فناوری به این سمت هدایت شود که تجلی هویت دانش‌بنیان را نه منحصر در ماکت و نمونه‌های آزمایشگاهی رباتیک بلکه در مصادیق عینی و عملی صنعتی ببینیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری خراسان، سید ایمان شریعتی مدیر مرکز توسعه کسب‌وکار پارک علم و فناوری در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه هفته پژوهش استان اظهار کرد: رویکرد ما در ادوار مختلف نمایشگاه هفته پژوهش این بود که مردمی‎سازی در عرصه فناوری توسعه پیدا کند. با این حال، یکسری محدودیت‌ها و قیدهایی در برگزاری نمایشگاه‌های امسال وجود داشت که باید به‌درستی مورد تبیین قرار بگیرد.

تغییر مکان اجباری، چالش نمایشگاه هفته پژوهش امسال

وی افزود: یکی از محدودیت‌های امسال ما زمانی اتفاق افتاد که ناچار شدیم مکان برگزاری رویداد را تغییر دهیم. در این فرآیند ما مجبور شدیم از 4500 مترمربع بنا در سالن فردوسی به 2600 مترمربع بنا در سالن عطار انتقال پیدا کنیم و در این شرایط، با محدودشدن شدید فضا، چاره‌ای جز بهینه‌سازی غرفه‌ها وجود نداشت. به همین دلیل، گزینش شرکت‌ها در دستور کار قرار گرفت و اگر برخی بازدیدکنندگان از افت جذابیت‌های عامه‎پسند نمایشگاه بیست و چهارم گلایه دارند، باید بدانند به این دلیل این شرکت‌ها موفق به حضور در رویداد امسال نشدند.

مدیر مرکز توسعه کسب‌وکار پارک علم و فناوری خراسان خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های این تغییر مکان اجباری در بخش دانش‌آموزی تجلی پیدا کرد؛ جایی که به‌جای مدارس، پژوهشگاه‌ها و مراکز رشد، حضور در نمایشگاه فقط به پژوهشگاه‌های دانش‌آموزی انحصار پیدا کرد. البته در کنار این چالش‌ها، یکی از رویکردهای امسال که به‌خوبی تحقق پیدا کند، تشکیل یک پاویون مستقل از شتاب‌دهنده‌هایی بود که متمرکز بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. به‌موازات این هم بیش از 110 شرکت دانش‌بنیان فرصت پیدا کردند تا دستاوردهای خود را در معرض دید عموم قرار دهند. فضای نمایشگاه نیز با غرفه سازی حرفه‌ای، سر و شکل فناورانه و مطلوبی داشت که عمده بازدیدکنندگان از آن رضایت داشتند.

باید نیازها به ایده‌های فناورانه اتصال پیدا کند

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های نمایشگاه هفته پژوهش امسال، برشی از یک رویداد تقاضامحور بود که در نمایشگاه امسال اجرا شد؛ به این ترتیب که نیاز 115 سازمان و دستگاه اجرایی احصا و شبکه‌ این مسائل به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شد تا راهکارهای فناورانه برای آن بیندیشند. این باور ماست که باید نیازها به ایده‌ها و فناوری‌ها اتصال پیدا کند و مزیت بارز نمایشگاه امسال نیز همین بود که کاربردی‌تر و میدانی‌تر شد و فراتر از اینکه بخواهد به جذابیت‌های بصری و عامه‎پسند اکتفا کند، کاربری دقیق صنعتی و علمی پیدا کرد.

شریعتی تصریح کرد: تلاش داریم تا برای سال آینده تفاهم و همکاری با شهرداری انجام دهیم تا نمایشگاه هفته پژوهش در فضایی شایسته و وسیع برگزار شود. در این شرایط، بسیاری از مصادیق چشم‌نواز و هیجان‌انگیز فناوری همچون رباتیک، مدل‌های ماکتی پالایشگاه‌ها و ریز برنامه‌های سرزمین فناوری نوجوانان قابل‌اجرا خواهند بود. اساساً نمایشگاه وسیع این فرصت را ایجاد می‌کند که هم حوزه‌های کاربردی حضور داشته باشند و هم بخش‌های فان‎علمی شکل بگیرد تا فرآیند تحصیل برای دانش آموزان و دانشجویان از فضای خشک و تئوریک خارج شود.

وی تأکید کرد: برای ما مهم است فضای پژوهش و فناوری به این سمت هدایت شود که تجلی هویت دانش‌بنیان را نه در ماکت و نمونه‌های آزمایشگاهی رباتیک بلکه در مصادیق عینی و عملی صنعتی ببینیم. این یک حقیقت است که این‌طور مسائل باید به‌صورت شبکه‌ای پیشرفت کند و نمی‌شود فقط بخش‌های جذاب یا فقط بخش‌های کاربردی توسعه پیدا کند. بر این اساس، امیدواریم تجربه امسال همچون تکه‌ای از یک پازل، در کنار تجربیات ارزشمند ادوار گذشته قرار بگیرد و نمایشگاه سال آینده به شیوه‌ای بهتر و کامل‌تر برگزار شود.

دانلود پیوست خبر سید ایمان شریعتی سید ایمان شریعتی